lauantai 6. lokakuuta 2012

Kansalaisen velvollisuudet ja muumimukit

Olen edelleen Suomen kansalainen. Irlannin kansalaisuutta voisin anoa, mutta enpä vaan ole halunnut/viitsinyt/tarvinnut. Se vähän harmittaa, tärkeimmissä vaaleissa en täällä voi äänestää.

Äänestämässä en ole Dublinin suurlähetystössä käynyt kuin kerrran. Silloin asuin vielä Englanissa, mutta satuimme olemaan Dublinissa käymässä. Suomen EU jäsenyydestä silloin (muistaakseni) äänestettiin ja tunsin, että nyt minun ääntäni tarvitaan. Käväisin siis suurlähetystössä ja suoritin samalla kansalaisvelvollisuuteni. No, nyt jälkiviisaana olen tajunnut, että olisi pitänyt äänestää toisin...
Lontoossa kävin useammankin kerran uurnilla. Mieleen on jäänyt erityisesti kerta, jolloin äänestin eduskuntavaaleissa ehdokasta X. Ehdokas pääsi läpi ja sai jopa ministerinsalkun, jossain vaiheessa uraansa. Minun ääneni hän kylläkin menetti eräällä kotimaanlennolla. Kaannoin sylissäni nukkuvaa lasta, laukkuja, takkeja... Kansanedustaja X käveli salkkunsa kanssa vieressäni, kun takki ja kassini putosivat maahan.  Herra ei  tehnyt elettäkään auttaakseen.  Onneksi eräs liikemies sitten auttoi minua, ja pääsin koneeseen. Se siitä äänestä...

Toisen kansalaisvelvollisuuteni tajusin vasta viime kesänä. Suomen kansalaisen pitää nimittäin kerätä muumimukeja. Minulla niitä oli kaapissa pari lahjaksi saatua, mutta itse en ole mukeja koskaan ostanut.
Toissa kesänä olin jo pistämässä yhtä ostoskärryyn, kun poijista vanhempi (ja rahasta tarkempi), pysäytti minut. Siis, miksi maksaa yhdestä muumimukista noin paljon, kun samalla rahalla saa muita mukeja monta. Näin poikani, joka pienenä rakasti Muumeja. Eipä siinä sitten auttanut kuin jättää muumimuki ostamatta. Raha-ei-kasva-puussa-luennot olivat meneet perille, ainakin toiselle.

Juniori puolestaan olisi vastaavassa tilanteessa sanonut, että ostetaan heti kerralla koko sarja!  Eikä hän edes ollut mikään Muumien ylin ystävä. Raha on perheen nuorimman mielestä käyttämistä varten. Kun veljeksistä vanhempi vertailee hintoja, himooa nuorempi sitä kalleinta. Saan olla jatkuvasti muistuttamassa, että emme ole miljonäärejä.

Viime kesänä olin jälleen samassa kaupassa, ja Muumi-muki hyllyn edessä kävi kamppailua kansalaisvelvollisuuteni kanssa. Pojista vanhempaa ei ollut pitämässä minulle talousluentoa, joten
Pikku-Myy päätyi ostoskoriin.
Viikonloppuna ostoskoriin päätyi puolestaan Haisuli ja Nipsu. Olin siis yksin matkassa. Pojan neuvot tulivat taas elävästi mieleeni,  ja omaatuntoani rauhottelin jättämällä yhden kirjan ostamatta. Poika olisi ihan varmasti sanonut, että voit tuon lainata kirjastostakin ihan ilmaiseksi.
Opettako tässä nyt äiti poikaa vai poika äitiä?





28 kommenttia:

  1. Minuun on iskenyt aika paha mukivillitys :)Pari kuukautta sitten omistin vain 6 mukia ja nyt niitä on yli 20. Lapselle yritän kanssa keräillä noita mukeja, saa sitten joskus kotoa lähtiessään mukit mukaansa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun kokoelmani täydentyy hitaasti. Ajattelin, että ostan aina pari mukia, kun olen Suomessa. Jouluna sitten taas, jos pääsen sopivaan kauppaan. Meidän astiakaapissa on kaikenlaisia mukeja. Osa on niin surkean näköisiä, että pitäisi heittää pois. Toivottavasti ennen pitkää saan kaikki korvattua näillä ihanilla muumimukeilla.
      Täällä muuten tee ja kahvi juodaan aina mukeista, siksi niitä tarvitaan paljon.

      Poista
    2. Ja kupit ja lautaset ja servietit taas olisi niin kauniita valilla, mutta ei..mita isompi muki sen parempi..tylsaa.
      Toisaalta on ihanaa Suomessa, kun menee kylaan niin tietaa etta saa istua kahvipoytaan jossa on sen seitsemaa sorttia kaikkea hyvaa, taalla Irlannissa ei aina saa mitaan kupposensa kanssa, tai pari piparia, siina se.
      Toki tuo Suomen malli ei ehka ole niin avoin ja kutsuva, kun on aina se paine, etta pitaisi olla kahvipullaa. Irlannissa voi vaan paukahtaa kylaan naapurille, ja poytaan laitetaan mita on, jos mitaan sattuu olemaan. No, lasi viskia sitten!:D
      Mari

      Poista
  2. Mina olen aanestanyt kaikissa vaaleissa Irlannissa 9 vuotisen taalla asumiseni aikana. Aina on tullut vaalikortti omalla nimellani postiluukusta. En tiennyt, etta olen jotenkin 'spesiaali' henkilo eika tama olekaan ihan yleista muiden suomalaisten kohdalla???
    Itse olen myos Suomen kansalainen edelleen, ja haluan sen myos sailyttaa, EU:ssa tassa ollaan ja koen suomalaisuuteni rikkautena.
    Emme myoskaan ole irlantilaisen mieheni kanssa naimisissa, joten mistakohan johtuu etta mina voin aanestaa irlantilaisten kanssa tasavertaisina??
    Mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä ketään suomalaista, joka saisi täällä äänestää kaikkissa vaaleissa. Kohdallasi on taitanut tapahtua joku admin virhe.

      Poista
    2. Sitten varmaan on..Mutta olkoon, teeskentelen tyhmaa ja taytan kunniakkaasti 'kansalaisvelvollisuuteni'. Varmaan ne kuvittelevat ihan tarkastamattakin etta olemme naimisissa, kun meilla on lapsiakin! :D

      Poista
  3. Muumimukit ovat todellakin kansalaisvelvollisuus, olen samaa mieltä. Meillä ovat nyt piiloutuneet astiakaappiin oven taakse, ennen olivat nätisti esillä. Ja kun uusia mukeja tulee (ilmeisesti) vuosittain lisää, on siinä aina hyvä synttäri-/joulu-/kissanristiäislahja :-D Nyt on kyllä melkein tilanpuute joten olen laittanut stopin Muumeille...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ovat mukit niin kovassa käytössä, että niitä pitää kerätä paljon. Nyt vasta tajusinkin kuinka kiva lahja muumimuki on. Mustavalkoisia mukeja näin hyllyllä, mutta niistä en tykännyt.

      Poista
  4. Haha, jep, ma olen ostanut muumimukeja siksi, etta ovat sielta halvimmasta paasta tata kansalaisvelvollisuutta. Muuten muumit ei juurikaan hetkauta mua suuntaan taikka toiseen, ei saa kivittaa... :p Mutta mukeistakin kelpuutan vain joissa on keltaista, mustaa, valkoista, ruskeaa ja harmaata. Eli meilla on ainakin kolme samanlaista mukia sun kans ;)

    Taalla asuessa olen ottanut vakavasti taman oikeuden aanestaa... demokratia kun on viela vauvantossuissa. Plus se on kiva get together-paiva meille kaikille suomi-ihmisille ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeassa olet esim Marimekko tulee paljon kalliimmaksi. Täyttykin tästä lähtien käydä ostoksilla ilman poikaa. Jää muuten tulevaisuudessakin Muumit hyllyyn.

      Niin, äänioikeutta me emme taida osata tarpeeksi arvoistaa. Se on näitä itsestäänselvyksiä. Täältä vaan on Dubliniin niin pitkä matka, että ei viitsi ihan pelkän äänestyksen takia sinne lähteä. Toivottavasti postiäänestys on vielä joskus mahdollista.

      Asuuko siellä paljon suomalaisia?

      Ja ei me sua kivitetä, vaikka et Muumeja fanitakkaan!!!

      Poista
    2. Mina muuten inhoan Muumeja yli kaiken!!! Suomessa ei muuta naekaan kuin muumi-tuotteita! Arsyttavaa!
      Olen varmaan saanut niista liika-annostuksen veljentyttojeni ollessa pienia. Niita katsottiin nauhoilta niin paljon, etta nauhat kuluivat puhki! Ja lastentarhanopena muumeja oli joka puolella ja illalla tuli korvista ulos.
      Marimekko sen sijaan on jotain, josta olla suomalaisena ylpea.
      Mari

      Poista
  5. Minä en pääse käyttämään mitään kansalaisvelvollisuuksiani, suomalaisuuttani en vaihda ja lähetystö on liian kaukana, kutsukin tulee usein perille vasta vaalien jälkeen. Mutta nyt kun sen sanoit, niin onhan sentään kolme muumimukia kaapissa. Mukit on juuri sopivan kokoisia ja mallisia, joten enemmänkin saisi olla, ei vain tule itse ostettua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan se vähän hankalaa mennä äänistämään, jos kutsu tulee vasta vaalien jälkeen!
      Kyllä kolme muumimukia hoitaa kansalaisvelvollisuuden!

      Poista
  6. Muumimukit löytyy täältäkin, yleensä ostan lentokentältä, se on sellainen pieni perinne jo.
    Olen täällä äänestänyt kunnallisvaaleissa ja EU –vaaleissa mutta minulle on sanottu ettei neuvoa-antavissa kansanäänestyksissä tai presidentinvaaleissa saa äänestää ellei ole kansalainen. Miten olet Mari päässyt äänestämään? Suomen vaaleissa äänestämistä en enää koe kansalaisvelvollisuudekseni, enhän enää asu siellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tieda...(blush..)
      Varmaan se sitten on joku admin-virhe, mutta muistan, etta siita lahtien kun tanne muutin ja esikoisemme syntyi, vaalikortti on luukusta minulle aina tullut. Presidentinvaaleissakin aanestin ja Lisbon treatyssa..kaikissa mita on ollut. Mutta otan sen hyvin vakavasti, kysehan on omien lasten tulevaisuudesta myos..
      Ehka ovat sitten ottaneet minut suoraan irlantilaiseksi, kun lapsetkin on irlantilaisia, niin ajattelisivatko etta pysyyhan tuo taalla aina ja ikuisesti..;)
      Lontoossa asuessani en kaynyt aanestamassa, muistaakseni en edes saanut vaalikorttia vaikka asuin siella 4 vuotta.
      Mari

      Poista
    2. Minulla on niin paljon vajausta näissä mukiasioissa, että täytyy tästä lähtien ostaa aina kaksi mukia. Äänestämäään en mene, joten ehkä mukien osto vähän kompensoi.

      Poista
  7. Minä raahauduin äänestämään ekaa kertaa kun kuulin perussuomalaisista, ja raahasin vielä yli 18v lapsetkin mukaan. (Fazerin suklaakarkki oli hyvä lahjus! Oli tytöillä nauramista!Ihan vakavissaan lähetystön virkailija antoi korista.)

    Tietääkseni Irlannissa ei saa äänestää kuin kunnallis- ja eu-vaaleissa ellei ole Irlannin kansalaisuutta, eikä auta vaikka olis naimisissakin! Tosin ainakaan maalaispaikoissa mitään papereita ei koskaan kysytä, eivät kehtaa, tyypillistä irlantilaisuutta!

    Minulla on muutama muumimuki, mutta ne ovat jotenkin liian pieniä, kun on tottunut isoihin, joten olen alkanut ostaa aamiaislautasia, ne varmaan säilyvät kauemmin ja lapset saavat mukaansa jos joskus lähtevät maailmalle. (Huom. JOS.) Yritän ostaa luonteitten mukaan, Muumineito ja Myy on jo valittu, pojan muumia vielä mietin. Se professori?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tietavat taalla maalla kylla ihan yleisesti, etta olen suomalainen..pieni kylayhteiso kun on..Luulevatko sitten kenties, etta olen hakenut Irlannin kansalaisuuden!!??:D
      Mari

      Poista
    2. Kyllä minäkin Fazerin suklaalla lähtisin äänestämään, jos asuisin lähempänä pääkaupunkia.
      Kansalaisuutta en ole aikonut anoa. En edes tiedä kuinka monimutkainen juttu se on.
      Minä taidan vain kerätä näitä mukeja. Mahtuvat laukussa pieneen tilaan. Lue, pistän ne sukkien sisälle.

      Poista
  8. Tämä kansalaisvelvollisuus on nyt kyllä jäänyt ihan toteuttamatta. On meillä kyllä ne emaliset Muumi-mukit, joita kuvittelin meidän käyttävän retkillä. Emme käytä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, voi... ottavat teiltä vielä kansalaisuuden pois. Jouluna sitten toivotkin kaikilta kaikille lahjaksi vain ja ainoastaan muumimukeja.

      Poista
  9. Täytyykin muistaa äänestää ennen työmatkaa. Muumimukeihin en ole innostunut, mutta olen niitä ja muumilautasia ostanut ulkomaisille kavereille - tai heidän jälkikasvulleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan unhotui, että siellähän on taas vaalit tulossa. Taidan kuitata kansalaisvelvollisuuteni ostamalla jouluna taas pari muumimukia.

      Poista
  10. Apua ,en ole toteuttanut kansalaisvelvollisuuttani,sillä en omista yhtäkään muumimukia! Kyllä haluaisin,ehkä ensi reissulla Suomeen hankin yhden,että olen edes jotenkuten kunnon kansalainen,edelleenkin.ÄÄnestämässä sen sijaan olen käynyt;:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaa, no olet kyllä hyvä kansalainen, kun käyt äänestämässä. Voisi kyllä olla hyvä idea ostaa edes yksi muki. Näin olet sitten oikein extra hyvä kansalainen.

      Poista
  11. Mulla oli mahtava muumimukikokoelma ennen mutta kun muutin suomesta, myin puolet pois. Höh, ihan kun ne nyt olis olleet se suurin juttu joka vie rekassa tilaa;) Nyt harmittaa mutta sukulaiset pitää huolen, että saan kokoelmani taas täyteen :) Aamukahvin juomiseen ovat kyllä ihan liian pieniä joten se hörpitään Taikamukista.

    VastaaPoista
  12. Mä olen äänestänyt presindentinvaaleissa aina, mutta eduskuntavaalit ei ole herättänyt tarpeeksi kiinnostusta että olisin raahautunut äänestämään suurlähetystöön. Irlannissa en saanut äänestää; kyllä siinä pitää olla kansalainen ymmärtääkseni, että saa - lukuunottamatta jotkin pienet paikallisvaalit...

    Mulla on 3 muumimukia, ja olen kaikki saanut tuliaisiksi suomesta ystäviltä. Ne on ihania, mutta mielestäni himpun liian pieniä - oon tottunut juomaan kunnon mukillisen kahvia... Muumimukeja me käytetään teen juontiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joululahjaksi sitten toivotkin vain ja ainoastaan muumimukeja. Luin nimittäin, että olette menossa Suomeen. Siinä tulee sitten kansalaisvelvollisuus taas täytettyä.

      Poista

Jätä kommentti. Kiitos!