sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Enhän minä niitä tuhkia sinne taivaalle levittänyt!

Viikonloppu ei mennyt ihan niin kuin suunniteltiin. Ohjelmassa oli mm. talonmaalausta, mutta ukko-armas on sairaana ja napsii antibiootteja, kun muistaa. Maalipurkkia ei lauantaina avattu.

Kävin pojan pelatessa jalkapallo-ottelua kävelyllä, ja matkalla tuli mieleen suljetut lentokentät, jumissa olevat matkustajat, peruuntuneet tai pidentyneet lomat, tyhjät tai täydet hotellit jne. Ja siinä ilta-auringosta nautteissani huokaisin syvään ja hartaasti.

Onneksi se en ole minä, jota odottaa 100 soittopyyntöä epätietoisilta, vihaisilta tai pettyneiltä matkustajilta. Tai satoja viestejä lentoyhtiöiltä perutuista lennoista, loputtoman pitkiä lähtevien tai palaavien matkustajien listoja. Entäs sitten se taukoamatta soivat puhelin: siskontytön häät huomenna, ja me täällä Tenskulla. Tärkeä palaveri töissä, ja edelleen Floridassa. Puhumattakaan, niistä tätä-lomaa-on-odotettu, häämätkalle-ollaan-menossa  yms puheluita. Vuosien kokemuksella, voin sanoa, että ihmisten kärsivällisyys ja tavat katoavat sillä sekunnilla, kun lomaan tulee heistä riippumaton muutos. Sitä huutoa, nimittelyä, valitusta ja marinaan, jota olen vuosien varrella kuullut. Ja kun minä en niitä lentovuoroja perunut, enkä tilannut tulvia, konkursseja enkä nytkään järjestänyt niitä tuhkia taivaalle.

Onneksi voin huomenna mennä ihan rauhallisin mielin töihin, eikä edessä ole soittopyyntöpinoa eikä vilkkuvaa puhelinta. Taidankin tehdä aamulla "paavit" ja suudella työpöytääni, sillä jos olisin edelleen eräässä entisessä työpaikassani, edessä olisi Monday from hell!

                                                                Takapihan tulppaanit

13 kommenttia:

  1. eihän kukaan voi luonnon voimille mitään.

    VastaaPoista
  2. Hannele: Matkatoimiston, lentoyhtiön tai matkanjärjestän vika se on, jos tulivuoret purkautuu!

    VastaaPoista
  3. Aika maltillisilta ovat matkustajat nayttaneet lentoasemilla,kun uutisista olen katsonut.
    Ja maltillisia ovat ne muutamat turistit taalla Antalyassakin olleet,joitten kanssa olen puhunut.
    Mutta maltti on varmaan kaukana sellaisilta,jotka eivat saa mitaan korvausta mistaan.Hitakin varmaan on.
    Ja entas se taho,mika menettaa valtavat summat rahaa tassa.
    Ja entas sitten,jos purkaus jatkuu,ja meidan tavallisten tallaajien elama kallistuu huimasti.
    Tata "entas" sivua voisi kirjoittaa hyvin pitkaksi.
    Onneksi olen elakkeella,ja nytkin kotona.
    Joten hymyillaan.

    VastaaPoista
  4. Ei meitä etelän asukkaita paljon tuhkat huoleta;)Voin vain kuvitella millaista olisi olla töissä matkatoimistossa....


    Nuheila

    VastaaPoista
  5. Minun hiihtolomalta paluuni venähti myös tuhkapilven vuoksi, mutta kun kentällä sain tietää bording passi kädessä jo (Lapissa) että ilmatila on nyt kiinni, niin varasin heti puhelimitse junaliput ja pääsin jo seuraavana aamuna kotiin. Ihmiset suhtautuivat tyynesti, koska tällaiselle luonnonilmiölle ei voi mitään. Mutta en kadehdi matkatoimistoissa tai lentoyhtiöissä töissä oleiva, enkä niitä jotka ovat jämähtäneet "väärälle" puolelle Eurooppaa.

    Oletteko muuten nähneet naamakirjassa hauskaa ryhmää: ULKO MAALAISTEN TULI VUORTEN PÖLY PILVET TAKAISIN ULKO MAILLE! Huumorin avulla kritisoidaan muuttoa kritisoivia tahoja.

    Helena

    VastaaPoista
  6. Ei tosiaankaan olisi kiva olla lentoyhtiön puhelinvastaajana ottamassa tyytyväisten matkustajien soittoja tällä hetkellä.

    VastaaPoista
  7. Onneksi vaihdoit työpaikkaa! Ei tosiaankaan ole mukavaa jos kaikki haukut tulevat,vaikkei syyhyn voi mitenkään vaikuttaa. Toivottavasti tuo ilmiö pian normalisoituu,ennenkuin taloudelliset menetykset sen johdosta moninkertaistuvat,Mikä on ainakin varmaa,että hinnannousuja on tiedossa varmaankin lentojen hinnassa,sillä miten nuo mittavat menetykset korvataan ellei hintoja nostamalla....

    VastaaPoista
  8. Sateenkaari: Force majeure-tapauksisa lentoyhtiö ei ole velvollinen, kuin palauttamaan lentolipun hinnan ja verot. En sitten tiedä, miten esim matkanjärjestäjät toimivat. Odotettavissa paljon konkursseja (lentoyhtiöitä, hotelleja, matkanjärjestäjiä jne.)

    Nuheila: En todellakaan kadehdti entisiä työkavereitani. Vaikka parhaansa yritti, niin sekään ei aina riittänyt.

    Helena: Toisaalta tämä on niin iso juttu, että luulisi matkustajien tajuavan, että huutamalla ei tuhkapilviä voi siirtää. Täytyypä liittyä tuohon FBn ryhmään.

    Allu: Ei käy kateeksi ei!

    Yaelian: Konkursseja ja kalliimpia lentohintoja. Ei hyvältä näytä matkailualalla. Onneksi älysin hypätä pois uppoavasta laivasta. Internetin yleistyttyä työpaikkoja alkoi olla entistä vähemmän ja työn luonne muuttui myös. Sillä ei enää ollut mitään väliä onko aisiakas tyytyväinen lomakohteeseensa jne, kunhan vain kauppa kävi. Itse en onneksi työskennellyt "myynnissä". Jos palkka koostuu komissioista, niin silloin asiakaasta ei välitä enää kukaan. Joku toinen sitten kuuntelee valitukset...

    VastaaPoista
  9. Taalla meilla pain on lentokoneet lennelleet ihan samaan malliin! Paitsi tietysti Pohjois-Euroopasta ja Brittein saarilta tulevat koneet.

    Onneksi ehdittiin ostaa lentoliput paria pv ennen purkausta, muuten olisi voinut tulla kalliiksi... Ja saas nahda kuinka paljon nousee lippujen hinnat, jotta lentoyhtiot saavat paikattua aiheutuneita kuluja.

    Mutta toisaalta on ihan "oikein", etta lansimaalaisetkin saavat valilla osansa luonnonkatastrofeista, muualla pain maailmaa niita on jo ihan liikaa. Tassa tapauksessa kukaan ei sentaan ole menettanyt henkeaan tms.

    VastaaPoista
  10. No mutta eihän luonnonvoimille voi mitään. Harmihan se tietenkin on, jos suunnitelmiin tulee muutoksia, mutta ei se marinalla parane. Valitettavasti meidän joukossa on niin monenlaisia ihmisiä. Jotkut osaavat kyllä valittaa ja syytellä, jopa lentoyhtiötkin alkavat jo valitella, miksi ilmatila on suljettu. Ovat kuulema tehneet itse tutkimuslentoja, eikä niillä lennoilla ole mitään todettu. Eivät kuitenkaan ota mitään vastuuta, jos jotain tapahtuu....

    VastaaPoista
  11. Eryah: Hinnat nousevat ja paljon. Minäkin ehdin varata kesäksi lennot. Onneksi. Täällä edelleen täysi kaaos.

    Sira: Aina pitää löytää syyllinen. Tulivuorelle, kun ei auta huutaa, että pilasit meidän loman. Eiköhän vara kuitenkin ole parempi vaihtoehto kuin vahinko.

    VastaaPoista
  12. Lentolippujen hinnat vaihtelee muutenkin täysin mielivaltaisesti, viikossa tuplaantui lentohinta meiltä Helsinkiin jo ennen tuhkapilveä, nyt se varmaan kolminkertaistuu..ja tietenkään minä en ole vielä edes yrittänyt varata mitään...
    Ei olisi kiva olla nyt alalla töissä, mutta säälittää myös ne jotka ovat jääneet jonnekin välille roikkumaan, kaikilla ei välttämättä ole Visaa taskussa.

    VastaaPoista
  13. Sirokko: Liput pitää nykyisin varata just silloin, kun tuntuu, että ne ovat edulliset. Sen jälkeen ei saa itseään kiusata, ja tarkastaa hintaa ja harmitella, että nyt saisi liput vieläkin halvemmalla.
    Hintojen ainainen vaihtelu on todella ärsyttävää.
    En kadehdi niitä visattomia, jotka ovat jumissa jossain kallissa pääkaupungissa. Visallisillakin tulee kortissa jossain vaiheessa raja vastaan.

    VastaaPoista

Jätä kommentti. Kiitos!