sunnuntai 6. joulukuuta 2009

6.12

Itsenäisyyspäivää en tänään erityisemmin juhlinut, mutta mielessäni ajattelin seuraavaa:
  • olen ylpeä siitä, että olen suomalainen.
  • olen kiitollinen siitä, että Suomi on vapaa maa. Siellä oli hyvä kasvaa aikuiseksi.
  • taidan olla niitä nuorimpia suomalaisia, joiden isä taisteli rintamalla neljä vuotta. Isän kanssa en koskaan noista ajoista päässyt kunnolla keskustelemaan, sillä hän kuoli kun olin 15 vuotias. Olen lukenut Tuntemattoman Sotilaan varmasti viisi kertaa. Miksi? Sitä lukiessa tunnen, että voin edes vähän ymmärtää mitä, silloin kovin nuori isäni, noina vuosina koki. Olen hänestä erittäin ylpeä!
  • olen myös hyvin ylpeä äidistäni, joka oli Lotta. On vaikeaa kuvitella, mitä kaikkea nuori Lotta joutui näkemään ja kokemaan. Surullista oli myös se, että äidin koti jäi rajan taakse. Nuo kokemukset ovat tehneet hänestä vahvan ja ymmärtäväisen ihmisen. Äiti osaa pistää asiat tärkeysjärjestykseen, ja hänellä on tervettä maalaisjärkeä vaikka muille jakaa.

Hyvää Itsenäisyyspäivää teille kaikille!

4 kommenttia:

  1. Myös minun isani koki sodan kauhut rintamalla.Aitini oli lotta,kuten sinunkin aitisi.Minun isani kuoli,kun olin 12 vuotias.
    Monet tarinat sodankaynnista kuulin isaltani,ja aidiltani.
    Suomi pienena maana on saavuttanut itsenaisyyden,josta jokainen suomalainen voi olla ylpea.

    VastaaPoista
  2. Unohtui sanomani,etta nain viime minuutilla myös sinne hyvaa İtsenaisyysiltaa.Taikka yöta.

    VastaaPoista
  3. Pappa oli 14v kun aloitti sotaväessä lähettipoikana...
    Täältä tihkuisesta Helsingistä myös sinulle oikein hyvää itsenäisyyspäivää.... vaikkakin 10minuuttia myöhässä..
    Kyllä sitä voi juhlia muutamanakin päivänä:)

    VastaaPoista
  4. Sateenkaari: Välillä ottaa päähän suomalaisten ainainen valitus. Siellä kuitekin moni asia on todella hyvin verrattuna muihin maihin.

    Arhaanneli: Kiitos toivotuksista. Täytyy tässä alkaa katsomaan Iltalehdestä linnan juhlien pukuloistetta.

    VastaaPoista

Jätä kommentti. Kiitos!