tiistai 28. maaliskuuta 2017

Äänikirjoja

Tutustuin pari viikkoa sitten, ensimmäistä kertaa, äänikirjojen tarjontaan. Eiväthän äänikirjat mikään uusi keksintö ole. Jo lapsena kävin niitä kirjastossa kuuntelemassa. Minulla on menossa erään e- ja äänikirjafirman ilmainen tutustumiskuukausi, ja taidan kuukauden päätyttyä siirtyä maksulliseksi asiakkaaksi. Ymmärtääkeseni äänikirjoja voi rekisteröityä kuunnelmaan myös kirjaston kautta. Täytyykin ottaa asiasta selvää.

Silittäminen, ruoanlaitto ja siivous sujuvat miellyttävämmin kirjoja kuunnellen. Autossakin yksin ajellessa kuuntelen nykyisin radion sijaan kirjoja. Menossa on jo kolmas kirja. Kaikki muuten ovat ruotsalaisten kirjailijoiden kirjoittamia, ja tapahtumapaikkoina joku kaupunki Ruotsissa. En tiennytkään, että naapurissa on todella hyviä dekkarikirjailijoita. Juuri nyt ratkon Viveva Stenin murhia Syvissä vesissä. Ninni Schulmannin Tyttö lumisateessa ja Denise Rudbergin ja Hugo Rehnbergin Niin se sitten meni- kirjat olen myös kuunnellut. Kaikista olen tykännyt.

Bussissa lukeminen on minusta vähän hankalaa. Tästä lähtien Cork-Dublin väli sujuu nopeasti, kun voi pistää silmät kiinni ja antaa kuskin hoitaa ajamisen ja lukija lukee puolestani. E-kirjoja en vielä ole alkanut lukemaan, mutta varmasti sekin aika vielä koittaa. Tulevaisuudessa Ikea saa lopettaa kirjahyllyjen myymisen.

Jos joku olisi minulle sanonut 25 vuotta sitten, että pystyn lukemaan/ kuuntelemaan suomalaisia kirjoja, seuraamaan uutisia ja katsomaan suomalaisia TV-ohjelmia, en olisi uskonut. Naistenlehtien lukeminenkin käy nykyisin näpärästi netissä. Minä nimittäin olen aina kaivannut suomalaisia lehtiä ja kirjoja, vaikka englanniksi olenkin lukenut.

Ihan vaan vinkkinä (ja tämä ei ole mikään maksettu mainos), että jos tilaa yhden Sanoma Median lehdistä, pystyy lukemaan muut lehdet digilehtinä netissä.

Lukemista, katsomista ja kuuntelemista, kielellä kuin kielellä, on siis netti pullollaan. Onglema onkin, että siitä seuraa runsauden pula. Aikaa kun on edelleen vain sen 24h vuorokaudesta, joista 8h nukutaan, 8h tehdään töitä ja 8h kattaa kaiken muun. Tuohon kaikkeen muuhun pitäisi saada pari tuntia lisää. Nukkumiesta en tingi ja töitäkin pitää tehdä... No, ainakin tiedän mitä voisin tehdä, kun ylimääräistä aikaa jotenkin siunaantuu.
*** 

Juuri nyt Irlannissa kukkii...






12 kommenttia:

  1. Minä olen myös ihan koukussa! Ajelen usein yksin äitiäni katsomaan pari tuntia suuntaansa, ja matka sujuu nopsasti kirjan kanssa autossa. Minä kun olen himoneuloja, niin varmasti arvaat, että äänikirja ja puikkojen kilinä sopivat hyvin yhteen :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koukussa olen minäkin. Aloin juuri kuuntelemaan neljättä kirjaa. Kotityöt sujuvat sukkelasti ja samoin automatkat, kun samalla kuuntelee hyvää kirjaa. Minäkin olen neulonut napit korvilla. Ei onnistuisi kirjan lukeminen ja neulominen.

      Poista
  2. Minä yritin opetella noita e-kirjoja käyttämään viime vuonna, kun kasvohalvauksessa vaurioitunut silmä esti kirjojen lukemisen vaan en oikein päässyt makuun. Tietenkin se, että minulla oli pakkotilanne enkä oikein muutakaan voinut kuuntelemisen ohella tehdä, vaikutti tilanteeseen - silloin olisi tekemiseksi riittänyt edes kirjojen sivujen hypistely;)
    Ihanan keväistä teillä jo siellä on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti nyt voit lukea jo normaaleja kirjoja. En minäkään pystyisi vain kuuntelemaan kirjoja, kyllä samalla pitäää tehdä jotain muutakin. Vaikka silittää!
      Meillä on täysi kevät, vaikka välillä otetaakin takapakkia.

      Poista
  3. Olet kuvannut ihanat kevään airueet, tuskin maltan odottaa noiden heräämistä täällä meillä. Äänikirja vapauttaa kädet johonkin muuhun, eikä tarvitse potea huono omaatuntoa lukemisesta. Hyvää viikon jatkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä luonto on tosiaan herännyt, vaikka ero talveen ei olekaan yhtä suuri kuin Suomessa. Äänikirjat ovat kyllä todella käteviä. Miten ihmeessä en ole keksinyt niitä aikaisemmin?

      Poista
  4. Mulla on ollut käytössä kännykkä-aplikaatio nimeltä Audible, missä voi englanniksi kuunnella kirjoja. Tosi mielenkiintoinen suolistokirja viihdytti minua kerran Dublin-Clifden välin verran :)) Suomeksikin voisi toki kuunnella. Tykkään kyllä podcasteja kuunnella välillä ja niitä olisi kiva löytää lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen kuunntellut muutaman podcastin. Kiva, kun saa itse kuunnella kirjoja tai podcasteja silloin kuin se itselle sopii. BookBeatilla on hyvä valikoima suomenkielisiä kirjoja.

      Poista
  5. Pitäisiköhän kokeilla?
    Ongelmana lukemisen suhteen on nimittäin nykyään se, että päivällä ei ole aikaa ja illalla nukahdan :(
    Autossa olisi kiva kuunnella kirjoja, joten ehkäpä lähden minäkin äänikirjakokeiluun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä. Tuossa Saralle jo kirjoitinkin, että BookBeatia kannattaa kokeilla. Minulla on neljäs kirja menossa. Kiva niitä on kuunella autossa, jossa vietän paljon aikaani. Ajattelin myös ottaa kuulokkeet mukaan, kun seuraavan kerran menen yksin kävelylle.

      Poista
  6. Yllätyin itsekin muutama vuosi sitten että kirjan kuuntelu oli nautinto. Tilaan kirjoja Elisa-kirjalta, luen lähinnä e-kirjoja mutta ostan myös äänikirjoja :) Paljon riippuu lukijasta millainen kokemus kuuntelu on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä. Pitää käydä läpi Elisan kirjat. Sinä oletkin jo vanha äänikirjakonkari.

      Poista

Jätä kommentti. Kiitos!