sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Missä mennään vai mennäänkö missään?

Kuntokuuria on nyt jatkunut kuukauden päivät. Liikunnanilo edelleenkin hukassa, ja salille lähteminen ihan yhtä vaikeaa. Olen kuitenkin saanut itseni potkittua kolmesti viikossa tekemään minulle suunnitellun ohjelman. Kerran viikossa käyn myös pilates-tunnilla plus kävelyt päälle.

Ruokavaliota olen yrittänyt keventää sekä makeaa ja rasvaa välttää. Olen siis ottanut tämän kunnonkohotuksen ja laihduttamisen ihan tosissani. Punnitus oli nyt viikolla ja tuntui, että olisin saanut märän rätin naamalleni. Paino ei nimittäin ollut pudonnut kuin yhden kitusen kilon. Kroppa on kyllä muuten kiinteytynyt, ja se näykyi myös selvästi mittanauhan lukemissa. Tuntui vaan, että painon olisi pitänyt pudota ainakin 3-4 kg. Tuli ihan oikeasti mieleen, että onko tässä ollut mitään järkeä. Aikaa on mennyt viime viikoina hirveästi kuntosalillla hikoiluun, joten olisihan se ollut palkisevaa, jos painokin olisi pudonnut. Eri asia olisi, jos edes nauttisin kuntosalilla käymisestä, mutta kun en nauti.

No, positiivistä on ollut se, että alaselkä ja hartiat ovat kunnossa ja energiaa on enemmän. Pilates toivottavasti jää harrastuksesi. Olen sitä tehnyt aikaisemminkin ja se sopii minulle. Pakko on kylläkin sanoa, että paluu juoskumatolle punnituksen jälkeen oli kyllä oikein extravaikeaa.

Ostin kuntosalille jäsenyyden kolmeksi kuukaudeksi, joten käyn sen tietysti loppuun. Jos tulokset pysyvät yhtä minimaalisina, teen itselleni ihan oman ohjelman. Salilla hikoilu saa jäädä ja tilalle tulee uintia, pilatesta ja jotain toista ryhmäliikuntaa ja tietysti kävelyä. Eli teen liikkumisesta niin mielyttävää kuin se vain voi minun kohdalla olla. Vai olisiko lääkityksellä sittenkin enemmän vaikutusta kuin aluksi uskoin? Tiedä häntä.

Huomiseksi varasin zumpa-tunnin, joten katsotaan miten se sujuu.





12 kommenttia:

  1. Eilen tuli pihahommia tehdessä yli 10 000 askelta ja hiki virtasi. Oletukseni on, että jos pari iltaa menee viikossa tälleen, niin talvella kerätyt lisäkilot olisivat heinäkuun loppuun historiaa...sinun kertomuksesi perusteella alkoi kyllä hieman epäilyttämään. Enempää en kyllä jaksa liikkua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pihalla puuhailu käy kyllä tehokkaasta liikunnasta. Siinähän sitä tulee venyteltyäkin, kun repii rikkaruohoja maasta. Kroppa on kyllä kiinteytynyt, mutta paino on ja pysyy... huokaus!

      Poista
  2. Minulla on jaanyt salilla kaynti ja suunnitelmissa olisi aloittaa se vasta syksylla uudestaan, nyt on lenkkeilty ja pyörailty epasaannöllisesti, kun housut alkoivat kirrata alkoi arsyttaa joten nyt on kiristetty vahan syömisissa, kesalla vaan tekee normaalia enemmin mieli kylmaa valkkaria tai huurteista olutta ja jaatelöa hikisen paivan jalkeen....huoh, onneksi on niin kuuma ettei raskas ruoka maistu. Jatka vaan salilla kayntia, mun hartia ja selkakivut ovat palanneet kun saliliikunta loppui ja se ei tunnu muuten kivalta :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustuksesta. Sain uuden ohjelman keskiviikkona, enkä ole vielä ehtinyt sitä tehdä. Vaihtelu virkistää ja haluan tehdä mahdollisimaan monipuolisesti eri laitteilla. En kestä, jos pitää tehdä liian kauan samaa... Huomenna on taas mentävä ja jospas vaikka zumpaa maanantaina.
      Jotain hyötyä niistä liian kuumista kesäpäivistäkin on, jos pärjää pelkällä salaatilla!!!

      Poista
  3. Kyllä se mittanauha on paljon tärkeämpi kuin vaaka!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet oikeassa. Taidan pistää puntarin komeroon.

      Poista
  4. Tanaan olen tehnyt taas ulkohommia(kerannyt isoja kivia uuden nurmikon tielta, siivonnut saunaa ja autotallia, jynssannyt portin pilareita..), ja on taas sellainen olo, ettei kuntosalia tarvita! Kuntosalille minua ei kylla enaa saisi muutenkaan-sen olen jo itsestani oppinut, se ei ole minun laji. Tykkaan vaellella ja kiipeilla nummilla/vuorilla, uida ja tehda puutarhatoita..valilla venyttelen. Tanssia haluaisin harrastaa, jos taalta loytaisin jonkun kivanoloisen tanssiharrastusryhman. Tanssissa kun yhdistyy kaksi ihanaa asiaa-liikunnanilo ja musiikki. :)
    Mietin tuota kirjoitustasi lukiessani, etta ettet vain ole ottanut liikaa haastetta liian pian? Kun joskus olen semmoistakin kuullut, etta jos haluaa pudottaa painoa, niin pitaisi ensin keskittya terveelliseen ruokavalioon ja kun sen saa kohdalleen, niin sitten joku liikuntaharrastus, josta nauttii jne. Eli tuo 3kk kuntosali olisi ehka ollut ihan riittava ensin..sitten olisi sen voinut jattaa pois ja tehda jotain muuta..??
    Tarkeinta kuitenkin olisi saada se paino putoamaan hitaasti ja pysyvasti-eli oppia terveelliset elamantavat loppuelamaksi.
    Ja saunan voimaa ei muuten kannata aliarvioida-siita tulee hyva olo, ja se laihduttaa! :) Kesasaunakausi on meillakin avattu kun ulkosauna on siivottu(no, sisasauna myytiinkin pois..)
    Toivottavasti balanssi loytyy, ja jaksat tavoitteessasi. Ota rauhallisesti ja salli itsellesi lepoakin, ja pienia herkkujakin tai muita palkintoja(joku vaate?)kun vahan edistysta tapahtuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain juuri uuden ohjelman, jota teen seuraavan kuukauden. Nyt sujuu jo hieman paremmin. Jostain se kunnonkohotus on aloitettava ja alku tuskin on kenelläkään ihan helppoa. Katsotaan mitä ensi kuu tuo tullessaan.
      Saunaa meillä ei ole, enkä sitä oikeastaan kotiin kaipaakkaan. Entisen kuntosalin yhteydessä oli sauna ja käytin sitä parin viikon välein. Oli ihana pulahtaa altaaseen saunomisen jälkeen.

      Poista
  5. Samaa mieltä Anun kanssa, läskit muuttuvat lihaksiksi jotka painavat yhtä paljon, mutta olet terveempi ja hyväkuntoisempi. Pilatesta harrastin minäkin, nyt on jäänyt kun opettajalta revähti joku lihas ja tunnit peruttiin. Minulla on kaksikin kirjaa ja video ja matto mutta en vaan saa aikaiseksi tehdä liikkeitä kotona, mikä riivattu siinä on? Uimahalliinkin on vapaakortti eli vuosilippu, enkä saa aikaiseksi mennä. Paino ei ole hirveästi lisääntynyt, syön aina samaa, mutta huomaan että olen hirveästi jäykistynyt ja hartiat ja selkä usein kipeät, puhumattakaan vartalon venymisestä (ei kuulosta yhtä pahalta kuin veltostuminen). Onneksi pihalla tulee joskus tehdyksi töitä kesällä, ja syksyllä lupaan taas ryhdistäytyä. Pitemmän päälle vain sellaiset kuntoharrastukset jäävät joista tykkää. Pilates ja uinti olivat ne minulle, olen kokeillut vaikka mitä muuta. Kuntosalista minuakaan ei löydä! Sisua vaan, peiliä kannattaa seurata tarkemmin kuin vaakaa tuossa vaiheessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pistän siis puntarin pakettiin. Kunhan saan pohjakunnon nostettua, niin sitten voin siirtyä ihan muihin lajeihin.Pilates ja uinti sopivat minulekkin.
      Valitettavasti on se iso leikkaus tulossa, joten sitten mennään taas taaksepäin. Uskon kuitenkin, että toipuminen on nopeampaa, jos on kunnossa.
      Kotona voimistelu on tosiaan niin kovin vaikeaa. En minäkään ole keksinyt syytä, että miksi niin on.

      Poista
  6. Minä sanoisin, että unohda yksin tein salilla käyminen jos se ei tunnu mieluisalta lähteä!! On todella surkeeta, jos liikunnan pariin lähteminen vaan kiristää! Silloin on oikealla tiellä kun on halu liikkua sitä mitä liikkuu:) usko pois, puhun kokemuksesta :)

    Kävin salilla vuosi sitten vajaan vuoden ja vaikka treenasin hiki päässä oli lähteminen aina työn ja tuskan takana...ei siis mieluista! Huokasin helpotuksesta, kun loukkaannuin sen verean että tuli pakollinen tauko ja sit tuli järkikin päähän että eihän tässä ole mitään tolkkua. Nyt oon löytänyt itelle sopivan liikuntamuodon ja treenejä oikein odottaa.

    Painon pudotuksen/hallinnan kannalta ensiarvoista on ruokavalio ja liikunta tukee tätä prosessia mutta toki kuntoa ei kohoteta muuten kuin liikunnalla. Mutta kävellen vaikkq sauvojen kanssa mäkisessä maastossa kunto kohoaa ja maisemat vaihtuu :) tsemppiä kuntokuuriin! Ei väkisin vaan hyvällä mielellä, tuloksen lähtee positiivisestä fiiliksestä ja harkitusta päätöksestä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on kolmen kuukauden jäsenyys, joten käyn sen ainakin loppuun. Sitten voin valita ne lajit joista pidän. Valitettavasti minulla on iso leikkaus edessä syksyllä ja sen jälkeen on edessä pitkä toipumisjakso, jolloin ei liikuta.
      Zumpa oli hauskaa ja pilateksesta pidän. Uiminen on myös minulle mieleistä. Sauvakävelyä muuten harrastan toisinaan ja huomaan heti, että hartiat ja niska kiittävät.

      Poista

Jätä kommentti. Kiitos!